Autoliv utvecklar och säkrar trygga system i framtidens bilar

Text: Tina Lindström Carlsson    Foto: Lo Birgersson

Högteknologisk radar- och visionsteknik, mjukvaruutveckling med avancerade algoritmer. Hög kvalitet är en avgörande faktor på Autoliv som utvecklar system för dagens bilar och framtidens självkörande fordon.

Autoliv är världens största leverantör inom fordonssäkerhet. I Vårgårda finns koncernens forsknings- och utvecklingscenter och även en fabrik för elektroniktillverkning, här tillverkas bland annat kameror och radarutrustning.

Autoliv växer och i slutet av förra året etablerade koncernen ett nytt kontor i Göteborg. Kontoret finns på Lindholmen Science Park som är en internationell samverkansmiljö för forskning, innovation och utbildning inom Transport, ICT och Media. Magnus Nygren ansvarar för att -bygga upp verksamheten i Göteborg.

– Vi jobbar med den senaste tekniken, våra produkter möjliggör framtidens Autonoma bilar. Kontoret ligger i ett attraktivt område nära kunder och forskningsinstitut.

Annika Ratte, Global Director of Automated Driving Systems, bor och jobbar i Tyskland och är ofta inne på kontoret i Göteborg.

– Vi är representerade i de stora fordonskluster som finns i världen, bland annat i München, Detroit, Kina och Göteborg. I Göteborg har vi fokus på aktiv säkerhet för Driver Assistant Systems.

Autoliv utvecklar avancerade system för självkörande bilar. Visionen är att rädda fler liv i framtiden med hjälp av spjutspetsteknologi.

– Vi utvecklar allt från kamerasystem, radar, kretskort till algoritmer och mjukvara. Algoritmer identifierar och styr bland annat var bilen är, vad som händer framför och bakom den och hur bilen manövreras. Vi är ett företag som räddar liv, vilket gör att vi har hög kvalitet som fokus. Våra produkter får inte en andra chans, de måste fungera, konstaterar Magnus.

– Vi jobbar tillsammans i små team som ofta består av med-arbetare i olika delar av världen. Nyfikenhet och proaktivitet uppmuntras. Att jobba med spjutspetsteknologi i en utvecklande miljö gör att det är utmanande och man lär sig mycket. Det i kombination med våra värderingar att rädda liv ger arbetet en djupare mening, menar Annika.

För att stärka bolaget och möta framtidens utmaningar söker Autoliv bland annat mjukvaruutvecklare med kunskap inom signalhantering och bildbehandling.

– Vi söker människor med matematisk bakgrund, gärna med erfarenhet av vision eller radar. Vi behöver även medarbetare inom Systems Engineering och Product Management. Att jobba på Autoliv innebär att ha arbetsuppgifter i framkant av den tekniska utvecklingen, säger Magnus.

Koncernen Autoliv finns representerad i 27 länder med ett flertal tekniska centers och hela 22 testbanor, vilket är flest av alla leverantörer av bilsäkerhetssystem.

– Att vi är ett globalt företag ger stora möjligheter att jobba utomlands och att byta inriktning för den som önskar. Samtidigt som vi har olika kulturer i olika länder är vi ett gemensamt Autoliv tillsammans som jag tycker är väldigt attraktivt, säger Magnus.

Nyligen blev det klart att Autoliv och Volvo Cars kommer att bilda ett gemensamt bolag inom området självkörande bilar.

– Det är otroligt spännande. Ambitionen är att starta ett gemensamt företag i början av nästa år med huvudkontor i Göteborg. Målet är att bli en världsledande global aktör på marknaden för mjukvarusystem i självkörande bilar, säger Magnus.


Företagsfakta

Autoliv grundades i Vårgårda 1953 som bilföretaget Autoservice av bröderna Stig och Lennart Lindblad. På 1950-talet tillverkade företaget tvåpunktsbälten. Nu utvecklas och produceras aktiva och passiva säkerhetssystem av högsta -kvalitet för dagens bilar och framtidens självkörande fordon. Koncernen är en av världens största inom -fordonssäkerhet med 83 fabriker och tekniska center i 27 länder. Idag har Autoliv 67 000 anställda världen över.

Här kan du läsa mer om autoliv

Related Posts

Forskning och innovation för vår digitala framtid
Ju svårare projekt desto bättre för Värmex
Nu ska Kronofogden IT-moderniseras