Så drillas Viaplays anställda i kreativitet

Text: Tina Lindström Carlsson Foto: Patrik Lundin

Frihet att tillsammans lösa en frågeställning ger förtroende och skapar en nyfikenhet hos medarbetarna. Viaplay är ett teknikintensivt företag som ser till att medarbetarnas kreativitet gynnas.

På Viaplay håller en egen rekryteringsavdelning på att ta form med uppgift att locka ny personal. Anledningen är att det i dag krävs mer tid och kraft för att få tag på personer med rätt kompetens och attityd.

– När arbetssökande sitter med flera möjligheter vill vi sticka ut och bli deras förstaval. Vår produkt är välkänd och det är en stor fördel. Men många kanske inte känner till att vi är ett teknikintensivt företag med nära 150 medarbetare på tekniksidan som bygger allt på plats på huvudkontoret i Stockholm, säger Henrik Dellgren, Recruitment Manager, och fortsätter:

– Vi är en familjär organisation som ställer upp för varandra och löser problem tillsammans. Detta i kombination med att man får jobba med de senaste teknikerna och att vi vågar testa nya saker gör att det är en utvecklande miljö att arbeta i.

På Viaplay testas olika rekryteringssätt. Allt från traditionell annonsering till Gamification, där de sökande ska lösa olika uppgifter för att gå vidare i processen.

– Vi rekryterar mer på personers potential och ambitionsnivå än längden på deras cv. En trend är att vi söker allt fler från utlandet, vilket ger en ökad mångfald med personer som har olika infallsvinklar och det bidrar till en rolig miljö att vistas i, menar Henrik Dellgren.

För drygt två år sedan påbörjade Viaplay en resa från ett traditionellt projektbaserat arbetssätt till att sätta mål utan att tala om hur de ska uppnås. Det kan vara att företaget vill lösa tekniska problem eller uppnå ett visst antal kunder. Viaplay sätter ihop team­medlemmar med olika kunskaper, till exempel en designer, en business- och en teknikperson som tillsammans reder ut hur uppgiften kan lösas.

– Det krävs en ganska stor mental omställning. Att arbeta projektbaserat inbjuder inte till innovation, då vet alla vad de ska göra. När vi i stället går mot en riktning, en idé, så undersöker vi alla möjligheter och det skapar nyfikenhet och kreativitet. Vi lär oss att njuta av resan och ser den som en lärandeprocess, säger Mohan Pakkurti, Director of Development.

Mohan Pakkurti menar att en del personer som är vana vid att arbeta projektbaserat inte vet vad de ska göra av den frihet de får, därför övar man ständigt på tankesättet. Det kan exempelvis vara frågeställningen ”Hur blir vi bäst i världen på att sända livesport?”

– Om vi bara ger den frågeställningen till teamen så kan de lösa utmaningen på flera olika sätt. Det blir som att ge dem en karta och säga att du får göra precis som du vill men du ska vara här om två månader – och kom ihåg att njuta av resan. Jag är övertygad om att personer som får den friheten kommer att hitta fina lösningar till problem och frågetecken, säger Mohan Pakkurti och fortsätter:

– Våra medarbetare känner att de bidrar mer och använder en större del av sig själva, till skillnad från att bara följa instruktioner. Rent kulturmässigt skapar vi en förtroendefull miljö där folk har respekt för varandras kunskap och där vi tillsammans kan skapa bästa möjliga kundupplevelse.


Om Viaplay

Viaplay är Nordens ledande leverantör av digital underhållning för serier, filmer, sport och barninnehåll. Viaplay AB är en del av MTG (Modern Times Group) som är en internationell underhållnings­koncern vars verksamheter sträcker sig över sex kontinenter och omfattar TV-kanaler, innehållsproduktion och distribution, onlinetjänster, radiokanaler, flerkanalnätverk och e-sport. Läs mer på viaplay.com

Related Posts

Swedish Driverless Truck – New Hope for a Sustainable Future
Fintech-startups går i bräschen för nya betalningssätt
Future by Lund – en kreativ spelplan för en smart och hållbar framtid