Cybersäkerhet är en affärskritisk fråga

På samma sätt som industrisamhället ledde till utsläpp av växthus- gaser, leder informationssamhället till att allt för mycket känslig information läcker ut. Och precis som vi har börjat åtgärda de miljöfarliga utsläppen är det dags för reglering- ar som skyddar data och integritet.

EU:s nya dataskyddsförordning – som antogs i våras och kommer att ersätta den svenska personuppgiftslagen senast den 25:e maj 2018 – är ett välkommet steg på vägen, tycker Erka Koivunen, rådgivare på cybersäkerhetsföretaget F-Secure.

– Vi behöver en lagstiftning som tar itu med de stora utmaningar som inte bara är akuta – de är redan här, säger Erka Koivunen. Konsumenterna förväntar sig inte längre att deras integritet är helt skyddad på nätet, men det måste finnas miniminivåer för vad som är acceptabelt. Eftersom privatpersoner inte har möjlighet att förhandla med företag om villkoren så är regleringar den enda lösningen.

360-gradersmodellen

Den nya förordningen innebär bland annat att företag och andra som samlar in data blir skyldiga att rapportera om intrång och andra allvarliga incidenter till Datainspektionen och berörda individer.

– Om företag misslyckas med att skydda data har de tidigare kommit undan med lite svärta på varumärket, men framöver kommer de att beläggas med böter. Det gör att cybersäkerhet är en affärskritisk fråga, framför allt eftersom konsumenterna kommer att se vilka företag som hanterar data på ett ansvarsfullt sätt, menar Erka.

För att hjälpa företag med deras cybersäkerhet har F-Secure en 360-gradersmodell som innehåller fyra steg, som alla backas upp av tekniska lösningar:

1. Kartlägga – känna till riskerna, förstå attackytan och upptäcka svaga punkter.

2. Förebygga – minimera attackytan och undvika incidenter.

3. Upptäcka – hitta incidenter och hot, isolera och stoppa dem.

4. Lösa– hantera upptäckta problem, minimera skador, analysera och lära.

Vill ge digital frihet

I takt med den digitala utvecklingen har också F-Secure genomgått en förvandling som företag. Sedan grundandet har de tillhandahållit prisbelönta antivirusprodukter som förebygger cyberattacker. Efter förra årets förvärv av Nsense – inriktade på säkerhetsrådgivning, sårbarhetsanalyser och liknande tjänster – har F-Secure det bästa av både maskiner och människor.

– Målet är att bli Europas främsta cybersäkerhetsföretag genom att erbjuda helhetslösningar av världsklass, säger Erka. Det finns ett uttalat behov av europeiska leverantörer av säkerhetslösningar som kan motverka attacker mot myndigheter och företag i Europa. Hittills har marknaden dominerats av aktörer från länder som inte nödvändigtvis prioriterar integriteten, där myndigheter till och med har beordrat leverantörerna att blottlägga utländska aktörers information vid behov.

F-Secures styrka är att de har sitt huvudkontor i Finland och blivit försäkrade från myndighetshåll att några bakdörrar i mjukvaran inte kommer att krävas.
– Därmed är vi en pålitlig aktör som kan hålla vårt löfte: Att skydda våra kunders information och ge dem digital frihet.

 

Om F-Secure

F-Secure har försvarat miljontals människor runt om i världen från digitala hot i över 25 år. Våra prisbelönta produkter skyddar människor och företag mot allt från skadliga program till cyberattacker mot företag. Vårt uppdrag är att hjälpa människor att säkert koppla ihop sig med världen, so join the movement and switch on freedom! Grundat 1988. F-Secure är noterat på NASDAQ OMX Helsinki Oy

 

Related Posts

Swedish Driverless Truck – New Hope for a Sustainable Future
Så drillas Viaplays anställda i kreativitet
Fintech-startups går i bräschen för nya betalningssätt